Rechtbank: ABN AMRO verhoogde rente Euribor-hypotheken onterecht

Geplaatst op: 13-11-2015, 11:40:56

De Rechtbank Amsterdam heeft Stichting Euribar in het gelijk gesteld in haar collectieve actie.

Namens de Stichting Euribar, die in deze kwestie vele gedupeerde consumenten vertegenwoordigt, heeft TeekensKarstens Advocaten Notarissen uit Leiden in 2013 de ABN Amro bank gedagvaard. Op 11 november 2015 volgde een baanbrekend en voor consumenten gunstig vonnis van de Rechtbank Amsterdam.

De collectieve actie ging over zogenaamde euribor hypotheken. ABN Amro (en Fortis) hebben die in de periode 2005 tot 2009 aan de man gebracht. In de kleine lettertjes van de hypotheekvoorwaarden stond dat ABN Amro de rente mocht verhogen. ABN Amro heeft daarvan gebruik gemaakt. Stichting Euribar is daar tegen in verweer gekomen. Na een uitvoerige procedure heeft de Rechtbank Amsterdam nu vastgesteld dat deze voorwaarden voor consumenten onredelijk bezwarend zijn. De Rechtbank heeft die voorwaarden vernietigd.

Wat betekent dit voor de consument?
Is een consument het slachtoffer van voorwaarden waarin staat dat rente mag worden aangepast zonder dat de consument de gelegenheid heeft zonder kosten elders een andere hypotheek af te sluiten, dan stelt de Rechtbank vast dat die voorwaarden nietig zijn. Te veel betaalde rente kan dan terug worden gevorderd.

Werkt de uitspraak direct?
Nee. Pas als de hoger beroepstermijn is verstreken. Hoger beroep moet uiterlijk 11 februari 2016 worden ingesteld. Als hoger beroep wordt ingesteld, wordt de uitspraak verder opgeschort tot het hoger beroep is doorlopen. In hoger beroep kan het Gerechtshof de zaak anders beoordelen.

Slot
Stichting Euribar is, samen met Stichting Stop de Banken in het gelijk gesteld. Een eventueel vervolg ziet de Stichting met vertrouwen tegemoet, ook gezien de uitvoerige motivatie van de Rechtbank Amsterdam. Daarbij is het mooi om te zien dat de argumentatie die TeekensKarstens Advocaten Notarissen voor Stichting Euribar naar voren heeft gebracht, door de Rechtbank is overgenomen als grondslag voor de toewijzing van de vordering.

Bron: www.eufin.nl van 13 november 2015.